ویروس کرونا می‌تواند وارد مغز شود ؛ کشف شواهد قوی‌تر

به گزارش روابط عمومی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران به نقل از ساینس دیلی، در یک مطالعه جدید که در ۱۶ دسامبر در مجله علوم عصبی «نیچر» به چاپ رسیده است، محققان نشان دادند که چگونه پروتئین‌های حمله‌کننده ویروس می‌توانند از سد خون مغز موش‌ها رد شود. این مسئله می‌تواند نشانگر این باشد که ویروس سارس-کووید-۲ که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود قادر به ورود به مغز انسان‌ها است.

«ولیایم ا.بنکس» استاد دانشگاه در دانشکاه پزشکی دانشگاه واشنگتن در اینباره گفت: « پروتئین حمله کننده که اغلب پروتئین «اس-۱» نامیده می‌شود، درحقیقت تعیین کننده این موضوع است که ویروس به کدام سلول‌ها وارد شد. این پروتئین‌‌ها معمولا خودشان باعث آسیب‌های بیماری زا مثل التهاب می‌شوند. پروتئین «اس-۱» می‌تواند مغز را وادار به ترشح سیتوکین کند.»

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که کووید-۱۹ می‌تواند داخل مغز شود

در محافل علمی، التهاب شدید ناشی از عفونت ویروس کووید-۱۹ را معمولا طوفان سیتوکین می‌نامند. درحقیقت روند این اتفاق اینگونه است که سیستم ایمنی بدن، با دیدن ویروس و پروتئین‌های آن، در تلاش برای از بین بردن ویروس‌های مهاجم واکنش بیش از حد نشان می‌دهد و فرد مبتلا به همین جهت احساس خستگی و یا دیگر مسائل شناختی می‌کند.

«بنکس» و تیم او واکنش مشابهی را در ویروس «اچ-آی-وی» مشاهده کرده بودند و اینباره درصدد این بودند که ببینند آیا اتفاق مشابهی در هنگام حمله ویروس سارس-کووید-۲ رخ می‌دهد یا خیر؟

آنها در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که پروتئین «اس-۱» در ویروس سارس-کووید-۲ و پروتئین «جی-پی ۱۲۰» در ویروس «اچ-آی-وی-۱» عملکردی مشابه دارد. هر دوی این پروتئین‌ها دارای قند زیادی هستند که ویژگی اصلیشان اتصاب به گیرنده‌های دیگر است و به عنوان بازو ویروس عمل می‌نمایند.

کروناویریده (Coronaviridae) خانواده ای از ویروس‌های پوشش‌دار و آران‌ای‌دار تک رشته‌ای و مثبت گَرد هستند که طول ژنوم ویروسی آن‌ها ۲۶ تا ۳۲ کیلوباز است. این ذرات معمولاً با زائده‌های گرزی یا گلبرگی شکل تا ۲۰ نانومتر آراسته شده‌اند (پپلومر یا خار) که در نمای میکروگراف‌های الکترونی، ذرات صفحه‌ای به شکل تاج خورشیدی را یادآور می‌شوند و بنابر این اعضای این خانواده به نام کروناویروس (ویروس‌های تاج‌دار) شناخته می‌شوند. جدیدترین عضو کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-2) است که بیشترین مرگ و میر را نسبت به سایر اعضای این خانواده دارد.

 

→ خواندن مطلب قبلی

نخستین واکسن ایران‌ساخت کرونا تزریق شد

خواندن مطلب بعدی ←

انتشار بیش از هزار اختراع ایرانی در ادارات اروپا و امریکا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *