نخستین واکسن ایران‌ساخت کرونا تزریق شد

 

به گزارش روابط عمومی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران امروز هتل ارم میزبان داوطلبانی بود که برای نخستین بار واکسن «ایران‌ساخت» کرونا را دریافت می‌کنند. نخستین دوز از این واکسن برای آغاز مطالعات انسانی در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام و مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا به فرد داوطلب تزریق شد تا فاز نخست مطالعه بالینی این واکسن به طور رسمی آغاز شود.

دانش‌بنیان‌ها نیاز کشور در حوزه سلامت را تامین کردند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که به دست شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام بزرگی در حوزه تامین اقلام و تجهیزات فناورانه در حوزه سلامت و به ویژه مبارزه با کرونا صورت گرفته است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان نه تنها در تامین و تولید تجهیزات پیشرفته، بلکه در حوزه واکسن نیز دستاوردهای ارزشمندی را برای سلامت کشور به ارمغان آورده‌اند.

ستاری با بیان این‌که روند مطالعه و مقدمات واکسن ایران‌ساخت کرونا توسط این شرکت‌ها از نخستین روزها آغاز شده است، ادامه داد: گروه‌های گوناگونی هم اکنون به طور جدی در زمینه ساخت واکسن مشغول فعالیت هستند و این کار را زیر نظر ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت دنبال می‌کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مسیر حامی این شرکت‌ها است.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به همکاری و ایجاد زمینه‌های صادراتی برای اقلام فناور تولید شده، بیان کرد: حاصل تلاش شرکت های دانش بنیان خودکفایی و بی نیازی کامل از واردات در اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا است  و امروز نیازی نیست که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تامین نشود.

این واکسن ویروس غیر فعال شده است که توسط شرکت دانش‌بنیان شفا فارمد در این مطالعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. افراد داوطلب منتخب پس از تزریق در طول فرآیند چندین مرتبه خون گیری می شوند و به مدت یک هفته اقامت خواهند داشت.
این داوطلبان در بازه سنین ۱۸ تا ۵۰ سال هستند و پس از پایش و غربالگری، ۲۰ نفر از افرادی که در این آزمون‌ها حائز شرایط لازم شناخته شده‌اند، پس از تزریق واکسن ها، مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.


قرار است در کمتر از دو ماه فاز نخست مطالعات بالینی به اتمام برسد و در صورت موفقیت فاز بعدی آغاز شود. از میان ۷۰ هزار نفر که با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفتند حدود ۵۰هزار نفر داوطلب شدند و از این میان ۲۰ نفر منتخب و  مورد بررسی قرار می گیرند.

تجربه موفق ایران در واکسن‌سازی

در این مراسم همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تجربه موفق کشورمان در تولید دارو و واکسن بیان کرد: ایران با تجربه و پیشینه موفق حدود ۱۰۰ سال واکسن سازی، امروز گام مهمی در مقابله با یکی از بیماری‌های شایع و نوظهور برداشته است.

نمکی با بیان این‌که به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت نهفته و مغفول ایران در تولید واکسن بار دیگر احیا شده است ادامه داد: با ساخت واکسن کرونا در داخل کشور، اقدامی تحول آفرین در مبارزه با این بیماری پیمودیم و تلاش دانشمندان کشور در این زمینه بسیار امیدوار کننده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به توانمندی‌های کشور در زمینه زیست فناوری گفت: با دستاوردهایی که داشتیم امروز به مرحله ای رسیدیم که اولین تزریق را روی انسان انجام دهیم.

نمکی با بیان این‌که نخستین داوطلب تزریق این واکسن، دختر دکتر مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام است، ادامه داد: این اقدام پیامی روشن دارد و نشان می‌دهد مسئولین دست اندرکار به این تلاش باور دارند و هیچ کدام از آنان خود یا خانواده شان را ارجح نمی‌دانند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به همگامی فناوران ایرانی در تحقیقو تولید واکسن کرونا با یافته‌ها و تجربیات به روز علمی گفت: تولید واکسن براساس تمامی مدل های رایج و به روز دنیا پیش می‌رود.
نمکی ابراز امیدواری کرد در مدت زمانی کوتاه، پس از موفقیت آمیز بودن فاز نخست مطالعه بالینی،وارد فاز دوم و پس از آن فاز سوم برای حرکت به سوی تولید ملی  شود.


دستور اکید مقام معظم رهبری برای حرکت در مسیر تولید علم

همچنین محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تولید واکسن و داروی کرونا، گفت: از ابتدای شیوع کرونا مقام معظم رهبری دستور اکید صادر فرمودند تا تمامی ظرفیت های علمی و فناورانه ستاد اجرایی به خدمت حوزه سلامت و مقابله با این بیماری در بیاید.

وی افزود: خوشبختانه کلیدی ترین اولویت‌های حوزه سلامت را با همکاری شرکت های دانش بنیان سامان دادیم و هر دارویی که احتمال اثرگذاری آن می رفت در ستاد اجرایی فرمان امام تولید شد.
مخبر با بیان این‌که تولید واکسن در ۶ مسیر دنبال شده است، افزود: با تلاشی شبانه روزی و شتابان کوسط نخبگان و فناوران تا به امرو  از میان اطن ۶ مسیر ۳ مسیر دیگر در جریان دارد.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام، این اقدام را حاصل یک کار گزوهی از نخبگان و دانشمندان کشور دانست و گفت: گام بعدی تولید عمده این واکسن با هدف رفع نیاز جامعه است. این نوید را به مردم می دهم که با تلاش های معاونت علمی، وزارت بهداشت و دانشمندان و فعالان شرکت های دانش بنیان نیاز کشور به واکسن تامین خواهد شد.

حاصل اعتماد به جوانان خلاق

در ادامه مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این مراسم بیان کرد: همواره تاکید داشته ام که خلاقیت و اوشمندی نیروی انسانی منبعی راهگشا خواهد بود و این دستاورد ارزشمند امروز حاصل اعتماد به خلاقیت جوانان خلاق است.

محرز با قدردانی از شرکت های دانش  بنیان فعال در این عرصه گفت: امروز گام بزرگی در این عرصه برداشته شده است و امیدوارم به زودی این روند به تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا منجر شود.

→ خواندن مطلب قبلی

شرایط جذب تیم‌های فناور در مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی

خواندن مطلب بعدی ←

ویروس کرونا می‌تواند وارد مغز شود ؛ کشف شواهد قوی‌تر

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *