انتشار بیش از هزار اختراع ایرانی در ادارات اروپا و امریکا

به گزارش روابط عمومی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران به نقل معاونت علمی و فناوری از اهمیت ثبت بین‌المللی اختراع و دستاوردهای دانشمندان و محققان کشور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر آن داشت تا  از سال ۹۳ برنامه حمایت از ثبت اختراع ها را به صورت جدی آغاز کند.

در این راستا کانون پتنت معاونت علمی و فناوری مسئولیت حمایت از ثبت اختراعات محققان را به عهده گرفت. بنابراین در این مسیر با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درست به شرکت های دانش بنیان و انجام تمام امور تخصصی و پیچیده تهیه فرم ها و پیش نویس ثبت اختراع، این مسیر هموار شد و عدد ثبت اختراع ایران رشد کرد.

به گونه ای که در۲۰ سال اخیر مجموع اختراعات فایل شده ایران  صرفا در ادارات ثبت اختراع  اروپا و  امریکا از عدد هزار گذشته است که تا کنون ۹۸۰ عدد از آنها منتشر و بقیه نیز در صف انتشار هستند.

 این در حالی است که برنامه حمایت از ثبت در سایر ادارات ثبت اختراع مانند چین، کانادا، هند، کره جنوبی و ژاپن نیز از برنامه های اصلی این است.

به گفته مهدی ضیغمی مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری، این رقم نوید بخش این است که شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر فعالان در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور به خوبی به اهمیت موضوع ثبت اختراع پی برده‌اند. البته با توجه به ظرفیت بالای دستاوردهای نوآورانه و وجود بازارهای صادراتی مناسب باید تلاش بیشتری در این مسیر داشته باشیم.

 وی همچنین بیان کرد: ثبت اختراع ابزاری مناسب برای تسهیل دستیابی به این بازارها است. با توجه به اهمیت این موضوع برنامه ارتقا کانون پتنت توسط معاونت علمی و فناوری به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد تا اقدامی برای تسریع در رشد ثبت اختراع کشور باشد. همچنین با توجه به جهش علمی موجود در کشور و رشد دستاورهای علمی برای حفظ آنها برنامه ریزی برای ثبت اختراع سرعت بیشتری گرفته است تا شاهد درآمدزایی بیشتری در این حوزه باشیم.

→ خواندن مطلب قبلی

ویروس کرونا می‌تواند وارد مغز شود ؛ کشف شواهد قوی‌تر

خواندن مطلب بعدی ←

شتابدهی استارتاپ‌ها سرعت می‌گیرد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *