تولید مین‌های مجاورتی با قابلیت اتصال شبکه‌ای هوشمند

 

به گزارش روابط عمومی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران؛ به نقل از خبرگزاری علم و فناوری؛ سید ابوالفضل یحیی نژاد مخترع مین‌های مجاورتی  اظهار کرد: شیوه عملکرد مین‌های مجاورتی که هم اکنون در حال بروز‌رسانی است بدین گونه است که، مین به وسیله رادار و المنت‌هایی که داخل زمین کار گذاشته شده و امکان تشخیص موقعیت مکانی انسان به وسیله گرمای بدن را در طول موج مشخص فراهم می آورد.

وی در ادامه بیان کرد: زمانی که حرارت از یک حدی فراتر می رود سنسور ، مین را به هوا پرتاب می‌‌کند تا منفجر شود. خنثی سازی مین به دلیل تکنولوژی بالای آن بسیار سخت است.

مخترع مین مجاورتی اذعان کرد: حساسیت مین ها به قدری بالا است که با نزدیک شدن نیروهای دشمن به قصد شناسایی با مین یاب، مین‌ها عمل می‌کند. مین ها علاوه بر ضد نفر بودن،ضد ادوات هم هستند. مین‌ها امکان اتصال شبکه‌ای به صورت هوشمند را داشته و مانع پیشروی دشمن می‌شوند.

یحیی نژاد یادآور شد: هر طرحی در ابتدا نواقصی دارد و برای تکامل آن زمان لازم است. در تست این وسیله تا کنون مشکلی نداشتیم. حامی مالی و معنوی طرح مین مجاورتی سپاه پاسداران می‌باشد. اگر طرحی بخواهد به تولید برسد به زمان و حمایت مسئولین نیاز دارد. البته چون طرح کامل نشده، در حال حاضر انتظار حمایت از آن را نباید داشت.
وی عنوان کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی کشور و عدم وجود دشمن قدرتمند در مرزهای زمینی، نیازی به استفاده و تست مین‌های مجاورتی نیست. این طرح نگاه به آینده دارد تا در صورت تغییر شرایط و نیاز بتوان از آن استفاده کرد.

مخترع مین مجاورتی در ادامه افزود: اکنون تولید متوقف شده و در مرحله به روز رسانی طرح هستیم. در این طرح از ابتدا پرتاب مین به هوا مطرح نبود ولی اکنون این امکان وجود دارد تا در صورت تشخیص نفر، مین با ۱۸۰۰ ساچمه‌ی ریز داخل آن به هوا پرتاب شود.

سید ابوالفضل یحیی نژاد گفت: مقرر شده بعد از انجام تست‌ها، جهت تامین بودجه مورد نیاز و تولید رایزنی‌‌هایی صورت گیرد. حداقل بودجه مورد نیاز برای تولید ۱۰۰۰ عدد از این محصول ۳۰۰ میلیون تومان است. حمایت مالی هرچند خیلی ناچیز، بلاعوض و از سمت سپاه پاسداران می‌باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در زمینه اخذ مجوز ساخت مین های مجاورتی، به علت پشتوانه نظامی طرح مشکلی وجود ندارد.

→ خواندن مطلب قبلی

نهایی شدن نقشه جامع علمی و دفاعی کشور تا پایان سال ۹۹

خواندن مطلب بعدی ←

ابداع دستگاهی که داده ها را از طریق بدن و نوک انگشتان منتقل می کند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *