چالشی نوآورانه برای تولید پوشش‌های زیست سازگار/ فناوران برای همکاری دعوت شدند

به گزارش روابط عمومی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شبکه تبادل فناوری این چالش را برگزار می‌کند و علاقمندان برای ارسال طرح‌های خود تا ۱۰ دی ماه سال جاری فرصت دارند. توسعه پوشش‌های زیست سازگار و معرفی محصول تولیدی به متقاضیان این بخش هدفی است که از برگزاری این چالش دنبال می‌شود.

بنابراین از تمام شرکت‌های فناور و محققانی که توانایی تولید و ساخت این نوع محصول را دارند دعوت به همکاری شده است. برگزیدگان از حمایت های شبکه تبادل فناوری برای توسعه محصول خود برخوردار می‌شوند.

تولید و ساخت پوشش های فوق باید بر بستر زیرکونیم باشد که به عنوان فولاد سرامیکی مشهور است. یکی از کاربردهای آن به عنوان ماده مقاوم و ضد خوردگی در صنایع مختلف شیمیایی، بهداشتی و پزشکی است. زیرکونیوم به این دلیل انتخاب شده است که خواص مقاومتی در برابر انواع ترکیبات همچون محلول های نمکی، اسید و بازهای آلی و معدنی دارد.

همچنین در دماهای بالا، زیرکونیم متحمل تغییراتی در حجم در انتقالات فازی می‌شود. در نتیجه به‌دست آوردن ترکیبات پایدار در طول حرارت‌دهی دشوار خواهد بود. بنابراین لازم است که پایداری زیرکونیم را در دستور کار قرار داد. بنابراین زیرکونیم نسبتا پایدار شده خواص مکانیکی منحصر به فرد و پایداری در شرایط شیمیایی مختلف را از خود نشان می‌دهد.

در صورت اصلاح پوشش روی زیرکونیم، این ترکیب در محصولات در معرض سایش، تجهیزات دندانپزشکی و افزودنی‌های رنگ و پوشش‌های زیست‌سازگار در تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.

همچنین محدودیتی برای انتخاب نوع روش پوشش­‌دهی وجود ندارد و تنها باید پارامترهای زیست سازگاری، ضریب اصطکاک کمتر از ۰.۲ و زبری سطح ۱۵-۲۵ نانومتر را داشته باشد.

این چالش با حمایت تبادل فناوری نانو و ستاد فناوری نانو معاونت علمی و فناوری برگزار می‌شود.

→ خواندن مطلب قبلی

شوینده‌های گیاهی نانو به ۳ کشور صادر می‌شود

خواندن مطلب بعدی ←

ساخت نخستین سیستم احراز هویت با ماسک در ایران

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *