ورود هوش مصنوعی به حوزه آموزش؛ آغاز عصر بزرگ فناوری یا نابودگر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران به نظر می‌رسد در میان بسیاری از پیشرفت‌های دیگر، هوش مصنوعی روندی صعودی داشته است. واضح است که تغییرات بزرگی در راه است و ماشین آلات نقش مستقیمی در آن‌ها خواهند داشت و مدارس و دانشگاه‌ها هرگز به قالب اصلی بر نخواهند گشت. بسیاری تعجب می‌کنند که آیا ربات‌ها جای استادان خواهند نشست؟ آیا تأثیرات پیشرفت، مثبت خواهد بود یا منفی و برای بهبود رویکرد‌های آموزشی فعلی چه کاری باید انجام داد؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به ماشین‌هایی گفته می‌شود که عملکرد‌های هوش طبیعی را انجام می‌دهند. از قابلیت‌های رایانه‌ای برای معافیت افراد از امور روزمره، سهولت و لذت بخش‌تر کردن زندگی آن‌ها استفاده می‌شود. در مرحله توسعه فعلی، هوش مصنوعی می‌تواند گفتار را تشخیص دهد، دستوراتی را انجام دهد، رفتار فرد را ردیابی کند و اطلاعاتی را ارائه دهد که ممکن است برنامه ریزی و یادگیری آن مورد علاقه فرد باشد؛ در بازی‌ها محبوب است (به عنوان مثال، رایانه هنگام بازی شطرنج نقش حریف را بازی می‌کند)، در مونتاژ اتومبیل (اتومبیل‌های خودران) و برخی صنایع دیگر نقش موثری دارد.

 هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در کلاس

مردم تا مدت‌ها در احتمال استفاده از هوش مصنوعی در یکسری ابزار‌های دیجیتالی مفید در مدارس و دانشگاه‌ها برای اهداف آموزشی شک داشتند. خوش بینان معتقدند که این آغاز عصر بزرگ فناوری و اولین گام برای رشد و پیشرفت خارق العاده است؛ همزمان، افراد بدبین ادعا می‌کنند که ماشین آلات می‌توانند از کنترل خارج شوند و بشریت را به وضعیتی مشابه آنچه در فیلم‌های آینده مانند «نابودگر» به تصویر کشیده شد، برسانند.
با گرم شدن بحث‌ها، افراد خوش بین دارایی خود را در ایجاد ابزار‌های جدید هوش مصنوعی، برنامه‌های سازگار و ربات‌های هوشمند سرمایه‌گذاری می‌کنند. ما از شما دعوت می‌کنیم در ادامه چندین گزینه برای استفاده از فناوری‌های نوآورانه در کلاس را مشاهده کنید.

تدریس خصوصی

حتی اگر ماشین آلات هنوز نمی‌توانند جایگزین یک معلم زنده شوند، اما کار‌ها را بسیار ساده می‌کنند. کار به صورت جداگانه با هر زبان آموز در یک کلاس ۳۰+، پاسخ دادن به سوالات همه و دادن توصیه‌های شخصی غیرممکن است. با هوش مصنوعی، دانش آموزان ممکن است زمان تدریس اضافی دریافت کنند. رایانه‌ها آماده پشتیبانی از آن‌ها و ارائه اطلاعات لازم به صورت شبانه روزی هستند. این به جوانان کمک می‌کند تا با موضوعات چالش برانگیز با سرعت و سهولت مطالعه کنند و خلاء دانش را از بین ببرند.

هوش مصنوعی

درجه بندی

بررسی تکالیف یکی از جنبه‌های غیر محبوب کار معلمان است. خوشبختانه، آن‌ها می‌توانند این مسئولیت‌ را به هوش مصنوعی بسپارند و زمان بیشتری را صرف برقراری ارتباط با دانش آموزان، مطالعه روند‌های آموزشی و توسعه رویکرد‌های پیشرفته تدریس کنند. آزمون‌های رایانه‌ای در حال حاضر در بسیاری از موسسات آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها پاسخ‌های صحیح را می‌شمرند و نمرات را فورا نشان می‌دهند؛ همچنین یک نرم افزار بررسی مقاله، تشخیص اشتباهات دستورزبان و علائم نگارشی وجود دارد. گرچه هنوز هیچ برنامه‌ای برای ارزیابی خلاقیت و مولفه‌های عاطفی یک متن وجود ندارد، اما ممکن است به زودی ایجاد شوند.

ساده کردن آزمایش و خطا

اشتباهات از این جهت مهم هستند که به ما یاد می‌دهند کار‌ها را به درستی انجام دهیم. همزمان عدم موفقیت در همکلاسی‌ها و معلمان مشهود است. حتی ناتوانی در پاسخ دادن به یک سوال ممکن است بسیار ناامید کننده بوده و موجب کاهش عزت نفس و اشتیاق یادگیری شود. هوش مصنوعی یک رازدار عالی است. ممکن است دانش آموزی از دریافت انتقادات سخت نترسد، اما از طرفی افراد آزاد هستند که در فضای دیجیتال آزمایش شوند و توصیه‌های مفیدی از یک دستیار هوشمند دریافت کرده و مشکلات را خیلی سریعتر از زندگی واقعی حل کنند.

 هوش مصنوعی

واقعیت مجازی

هوش مصنوعی مرز‌های یک کلاس فیزیکی را گسترش می‌دهد، به زبان آموزان اجازه می‌دهد تا جهان شگفت انگیز را کشف کنند، آزمایش‌های پیچیده‌ای انجام دهند، روند‌هایی را مشاهده کنند که به طور طبیعی خیلی سریع یا کند هستند. فرآیند یادگیری سرگرم کننده، جذاب و نمایشی‌تر می‌شود. جوانان ممکن است نه تنها در مورد تمدن‌های باستان و اجرام آسمانی بخوانند بلکه آن‌ها را نیز ببینند و بدون ترک کلاس راحت، مهارت عملی در رشته‌هایی که قبلا فقط به صورت نظری آموزش داده می‌شدند، تجربه‌ای فراموش نشدنی را کسب می‌کنند؛ همچنین سفر‌های مجازی ممکن است جایگزین گردشگری آموزشی شده و در وقت و هزینه مسافران بسیار صرفه جویی کند.

یادگیری جهانی

اطلاعات کل جهان در دسترس دانشجویان است. آن‌ها می‌توانند با محققان مشهور مشورت کنند، در سخنرانی‌های برجسته‌ترین دانشمندان و کارآفرینان شرکت کنند و با همتایان دیگر کشور‌ها ارتباط برقرار کنند، بنابراین همکاری بین‌المللی و تبادل فرهنگی را تقویت می‌کنند و زبان‌های خارجی را مانند زبان مادری فرامی‌گیرند.

هوش مصنوعی

معایب آموزش AI

البته هیچ رویکرد و فناوری ایده آلی وجود ندارد. شایسته است به عوامل زیر توجه کنید که می‌توانند استفاده از هوش مصنوعی را در دنیای دانشگاهی محدود کنند.

مهارت‌های اجتماعی

لذت برقراری ارتباط زنده برای ایجاد جو احساسی مطلوب در یک کلاس ضروری است. اگر فقط با ربات‌ها تعامل داشته باشید، دانش آموزان مهارت‌های اجتماعی کسب نمی‌کنند. بدون دانستن چگونگی ایجاد ارتباطات انسانی، فرد احتمالاً در زندگی شخصی و کاری با چالش‌هایی روبه‌رو شده و احساس تنهایی و ناراحتی می‌کند.

زیر ساخت

هوش مصنوعی به زیرساخت‌های خوبی نیاز دارد؛ جدیدترین رایانه‌ها و اتصال پایدار اینترنت: بعید است مدارسی که بودجه کمی دارند تجهیزات لازم را تهیه کنند. اکثر آن‌ها حتی Wi-Fi محلی ندارند. با این حال، همه این‌ها فقط وابسته به مسئله زمان است. هنگامی که یک کتاب چاپی بسیار نادر بود، فقط کلیسا‌ها و خانواده‎های دارای کتابخانه آن را داشتند. هوش مصنوعی همچنین قرار است طی مدتی به یک چیز عادی تبدیل شود. با گسترش فناوری قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

 هوش مصنوعی

مسائل فنی

هیچ کس از مشکلات فنی در امان نیست. رایانه‌ها در معرض حملات ویروس قرار دارند، در ناخوشایندترین لحظه می‌توانند بشکنند یا یخ بزنند. ممکن است حجم زیادی از داده‌ها به دلیل خطا‌ها از بین بروند و بازیابی آن‌ها چالش برانگیز شود.

عوامل فوق زمینه‌های بهبود هستند تا دلایل کنار گذاشتن هوش مصنوعی.

→ خواندن مطلب قبلی

عکس روز ناسا؛ مروری بر یکی از ماموریت های فضایی مهم سال ۲۰۲۰

خواندن مطلب بعدی ←

همدان استان برتر کشور در حوزه پژوهش و فناوری شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *