ساخت دقیق‌ترین ساعت اتمی دنیا با فناوری کوانتوم در هم تنیده

دقیق‌ترین ساعت اتمی دنیا با فناوری کوانتوم در هم تنیده ساخته شد

به گزارش روابط عمومی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران به نقل از وبسایت موسسه فناوری ماساچوست، گروهی از فیزیکدانان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) روشی را برای کاهش نوسانات کوانتومی در ساعت‌های اتمی ایجاد کرده‌اند.

این طرح که از اتم های درهم تنیده استفاده می‌کند، می‌تواند به دانشمندان کمک کند ماده تاریک را تشخیص داده و اثر جاذبه را به موقع مطالعه کنند.

ساعت‌های اتمی دقیق ترین نگهدارنده‌های زمان در جهان هستند. این ابزارهای نفیس از لیزر برای اندازه گیری ارتعاشات اتم‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته کارشناسان، بهترین ساعت‌های اتمی می‌تواند زمان را با دقت یک ثانیه به مدت ۱۵ میلیارد سال نشان کند.

با این حال یک گروه از محققان موسسه فناوری ماساچوست به این نتیجه رسیدند که همین نوسان بسیار ناچیز هم در طول ۱۵ میلیارد سال نباید باشد. آنها در مقاله جدیدی که در مجله Nature  منتشر شد، از یک ساعت اتمی درهم تنیده کوانتومی دقیق تر رونمایی کردند.

ساعت‌های اتمی از لیزر برای اندازه‌گیری نوسانات در اتم‌ها استفاده می‌کنند و قابلیت اطمینان باورنکردنی این ارتعاشات، ساعت‌های اتمی را بسیار دقیق می‌کند.

اگر ساعت‌های اتمی بتوانند ارتعاشات اتمی را با دقت بیشتری اندازه بگیرند، به اندازه کافی حساس خواهند بود تا پدیده‌هایی مانند ماده تاریک و امواج گرانشی را تشخیص دهند. با وجود ساعت‌های اتمی بهتر، دانشمندان می‌توانند به برخی از مسائلی که هنوز پاسخی برای آنها وجود ندارد، دست یابند.

اکنون نوع جدیدی از ساعت اتمی که توسط فیزیکدانان MIT طراحی شده ممکن است دانشمندان را قادر به کشف پاسخ چنین سوالاتی کند.

این ساعت جدید با بهره‌گیری از پدیده‌ای که به عنوان «درهم تنیدگی کوانتومی» شناخته می‌شود، به این مهم دست یافته و به دقیق‌ترین نگهدارنده زمان که به دست بشر مهندسی شده تبدیل شده است.

 

→ خواندن مطلب قبلی

خواندن مطلب بعدی ←

گرد و غبار مریخ، چالش اصلی فضانوردان در سیاره سرخ

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *