زیباترین کشف علمی سال ۲۰۲۰ را ببینید+عکس

به گزارش روابط عمومی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران محققان دانشگاه ایالات «اورگان» یک گل خیره‌ کننده متعلق به دوره کرتاسه را کشف کردند. این گل برای حدود ۱۰۰ میلیون سال یخ زده باقی مانده است که اولین مورد گونه خود است که حالا توسط علم شناسایی می‌شود. نتایج این کشف در مجله موسسه تحقیقات گیاه شناسی تگزاس به چاپ رسیده است. محققان نام این گل را « والویکیلوس پلریستیمی» نامیدند.

این گل جزوه «آنژیواسپرمها» است، یعنی گروهی از گیاهان که از طریق ترکیب اسپرم با تخمک تولید مثل می‌کنند. در این روند، تخمک به یک دانه و تخمدان به یک میوه تبدیل می‌شود. چندین «آنژیواسپرم» در یخ به همراه این گیاه کشف است. عرض این گل فقط دو میلی متر است.

آیا کشف این گل باستانی، زیباترین کشف سال ۲۰۲۰ است؟

«جورج پوینار جونیور» پرفسور و کارشناس بررسی کننده این گیاه باستانی دراین ارتباط گفت: « اگرچه این گل یک گل کریسمس نیست، اما زیبایی آن شگفت‌انگیز است، به خصوص به این دلیل که در جنگلی روییده که متعلق به ۱۰۰ میلیون سال پیش می‌باشد. علیرغم کوچکی آن، دارای جزئیاتی شگفت انگیز است. جنسیت گونه‌ای که کشف شده احتمالا ماده است.»

این گل کوچک به بسیاری از سوالات بزرگ درباره زمین که مدت‌ها مورد بحث زمین‌شناسان بوده است، پاسخ می‌دهد.  گل در محفظه کهربای اولین بار هنگامی که ابر قاره گندوانا سالم بوده، پنهان می‌شود، اما سپس بخشی از این ابر قاره معروف به بلوک برمه غربی جدا شده و ۶۴۳۷ کیلومتر به سمت آنچه اکنون جنوب شرقی آسیا نامیده می‌شود، حرکت می‌کند. زمان جدایی این بخش از قاره همواره مورد بحث بوده است، برخی معتقدند در ۲۰۰ میلیون سال قبل این اتفاق افتاده برخی دیگر فکر می‌کنند جدایی در زمان بیش از ۵۰۰ میلیون سال پیش رخ داده است.

دوره کرتاسه بعد از تریاس و ژوراسیک سومین دوره دوران میانه‌زیستی است که در ۱۴۵٫۵ تا ۶۵ میلیون سال پیش بود و در واقع هشتاد میلیون سال به طول انجامید و از این لحاظ طولانی‌ترین دوره در میانه‌زیستی است. نام این دوران اولین بار در سال ۱۸۲۲ (میلادی) توسط امالیوس دالوا به رسوبات کربناته گل سفیدی در جنوب انگلستان گرفته شد.

کرتاسه به دو دوره کرتاسه پیشین و کرتاسه پسین تقسیم می‌شود. در دوره کرتاسه آب و هوا گرم و معتدل بوده و گیاهان پرگل و گیاهان نهان‌دانه در سطح زمین پراکنده شدند.بی‌مهرگانی همچون شاخ‌قوچی‌ها و فشنگچه‌ها نیز در این دوران وجود داشتند.

منبع:خبرگزاری علم و فناوری

→ خواندن مطلب قبلی

با این پرینتر سه بعدی تفکرات خود را پرینت بگیرید!

خواندن مطلب بعدی ←

تولید بزرگترین دستگاه فلوفرمینگ دنیا در ایران

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *