تغییر و تحول اجتماعی از طریق باشگاه نوآوری و فناوری

رییس باشگاه نوآوری و فناوری گفت: قرار گرفتن متخصصان و شرکت‌های دانش بنیان در شبکه‌های بین المللی یونسکو برای انتقال تجربیات موفق و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی فعالیت دارد.

به گزارش باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران پیمان سرحدی، رییس باشگاه نوآوری و فناوری در گفتگو با میزان گفت: طی ۱۵ سال اخیر که در حوزه فناوری‌های نوین در کشور فعالیت داریم متوجه شده‌ایم خلأ‌هایی در حوزه زیرساخت‌ها وجود دارد، عمده این خلا‌ها در حوزه ارتباطات بین الملل و همکاری با سازمان‌های علمی بین المللی و همچنین ایجاد بستر‌های بین المللی برای تجاری سازی است.

رییس باشگاه نوآوری و فناوری اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های عظیم متخصصان و نخبگان ایرانی باید سازوکاری فراهم شود که این دستاورد‌ها تجاری سازی و بین المللی شود. ازجمله این اقدامات قرار گرفتن متخصصان و شرکت‌های دانش بنیان در شبکه‌های بین المللی یونسکو برای انتقال تجربیات موفق و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

وی افزود: ارتقای دانش و فناوری از طریق یونسکو هدف تأسیس باشگاه نوآوری و فناوری ایران یونسکو بوده است. این باشگاه فعالیت خود را با نخبگانی آغاز کار کرد که رزومه خوبی دارند؛ کسانی که در گذشته مدال‌های المپیک کسب کردند یا موفق شدند اختراعات خود را به مرحله تجاری سازی برسانند. همچنین از ظرفیت نخبگانی خارج از کشور برای همکاری در این باشگاه استفاده کردیم. در بخش بعد توانستیم تمام تجربیاتمان را در سال‌های اخیر در این باشگاه اجرا کنیم. در بخش تجاری سازی هم نقاط ضعفی داریم که آن را پوشش دادیم و یک شبکه دانش بنیان را ایجاد کردیم. باشگاه نوآوری و فناوری ایران یونسکو واحدی برای ارزش‌گذاری اختراعات و شرکت‌های دانش بنیان است.

رییس باشگاه نوآوری و فناوری ادامه داد: در این سال‌های اخیر که فعالیت پژوهشی داشتیم متوجه شدیم که متاسفانه استفاده کافی از ظرفیت‌های نوآوری کشور نشده است، با ایجاد زیرساخت‌های بین‌المللی در پی رفع این نقص‌ها هستیم و برآییم از همین رو در این باشگاه نخبگانی هستند که سعی کردیم با آن‌ها همفکری کنیم تا از ظرفیت نخبگان در داخل ایران خارج از ایران استفاده کنیم. ما در پی این هستیم که تجربیات خودمان را در اینجا پیاده و شبکه‌ای بین نخبگان ایرانی و خارجی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان و درباره مشکلات پیش روی پژوهشگران گفت: هنوز وقتی یک نفر می‌خواهد دانش فنی خود را ارزشگذاری کند موفق نمی‌شود این موضوع یکی از پروژه‌های اصلی ماست که می‌خواهیم آن را پیگیری و ارزش واقعی دانش فنی کشور را بدانیم.

سرحدی در ادامه، همچنین این باشگاه با هدف تمرکز بر استفاده از فن آوری نوآورانه برای حل برخی از مبرم‌ترین نیاز‌های کشور، برای پیشرفت سریع‌تر با تکیه بر دانش متخصصان و نخبگان ایرانی در سراسر جهان، طراحی شده است. یکی از برنامه‌های اصلی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو استفاده از فناوری نوظهور برای تحول در جامعه، صنایع و مراکز علمی است. در این ساختار با استفاده از فناوری پیشرفته که در حال حاضر در دسترس است، مانند بلاکچین، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، فین تک و علوم فناوری اطلاعات برای پاسخگویی به چالش‌های اهداف توسعه پایدار با هدف استفاده از نوآوری‌های فناورانه برای حل مسائل علمی و صنعتی است.

سرحدی در پایان اضافه کرد ایجاد یک شبکه بین المللی و تاثیر گذار و همچنین ایجاد زیرساخت در حوزه نوآوری و فناوری نیازمند همکاری تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های فعال دولتی و خصوصی است و اگر به دنبال ساخت و آبادانی کشور هستیم باید همگی تکه‌های از یک پازل باشیم که این پازل نقشه ایران ماست.

→ خواندن مطلب قبلی

فراخوان پویش «کودک، همدلی و کرونا» منتشر شد

خواندن مطلب بعدی ←

ساخت نوعی مودم اینترنت کوانتومی با کمک آینه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *